728x90 AdSpace

ARTIKEL BARU

16 January 2015

TANPA ISTERI....SIAPALAH SUAMI...


Lebih kurang lima tahun yang lalu, seorang isteri menghubungi saya mengadukan perihal suaminya yang panas baran, susah dibawa berunding dan paling merisaukan dirinya, sejak akhir-akhir ini, si suami jarang-jarang sekali menunaikan solat lima waktu. Bila ditegur, suaminya akan menyinga. Perkahwinan mereka menjangkau usia lima tahun dan di sepanjang tempoh hampir lima tahun itu, suami tidak pernah gagal menunaikan kewajipan sebagai seorang suami dan seorang ayah. 

Segala perbelanjaan rumahtangga cukup cuma memang perkara biasa jika si isteri diherdik setiap kali meminta wang belanja. Selesai herdikan dan ada kala penuh caci maki yang menyakitkan hati, si suami akan tetap menghulurkan jumlah wang yang diminta oleh isteri. Dengan anak-anak pula, tengok ler keadaannya. Kalau mood si suami ok, wow… memang best jer dia melayan anak-anak, kadang-kadang gelagat si suami lebih anak-anak daripada anak-anaknya. 

Kalau mood tak ok, jangan harap ler nak rapat. Kalau difikirkan hati yang terluka, mahu saja dia berundur tapi memandangkan dirinya yang tak bekerja dan anak-anak yang masih kecil, beliau cuba bertahan namun soalannya, sampai bila? Sepanjang tempoh perkahwinan itu, beliau hanya mampu berdoa agar dirinya akan tetap tabah menghadapi kerenah si suami.



Selesai mendengar luahan hatinya, saya hanya tanyakan satu soalan, sayang lagi tak dengan suami? Si isteri menjawab, sayang tu memang ler sayang tapi… jawapannya terhenti. Saya faham, sayang camana pun, kalau hati sering disakiti, sayang akan pudar dan boleh hilang tetapi memandangkan masih ada rasa sayang, saya yakin, rumahtangga mereka masih boleh diselamatkan. Sungguh, dalam keadaan ini, isteri memainkan peranan penting. 
Bukan memihak kepada kaum sendiri. Tanyalah pada mana-mana kaunselor sekali pun termasuk kaunselor lelaki, pasti semuanya mengakui, ISTERI adalah KUNCI KEBAHAGIAAN RUMAHTANGGA.


Imbas semula asal usul kejadian manusia, ALLAH menciptakan Hawa sebagai teman hidup Adam apabila Adam mengadu dirinya keseorangan dan kesepian di dalam syurga. Sebab itu lah juga, hukamak mengatakan sebaik-baik perhiasan dunia ialah wanita solehah.
Wanita solehah ialah wanita yang menunaikan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya dan jika wanita itu adalah isteri, beliau adalah isteri yang taat kepada suaminya selagi si suami tidak menyuruh beliau melakukan kemaksiatan kepada ALLAH dan tidak melarangnya daripada melakukan suruhan ALLAH Yang Maha Esa.
Berasaskan kepercayaan dan keyakinan ini, saya nasihatkan si isteri tadi supaya teruskan bersabar dan paling penting, berdoa agar suaminya berubah sikap, tidak panas baran lagi dan kembali menjadi hamba yang soleh, yang menunaikan segala suruhan dan meninggalkan segala laranganNya. Jangan pelik pula, mungkin ada yang menganggap, cara saya kali ini berbeza. Dahulu saya sendiri mengatakan sabar ada batasnya. Ya, saya akui kebenaran tersebut. Saya menyarakan agar si isteri tadi supaya bersabar kerana di dalam hatinya, masih ada rasa kasih dan sayang kepada suaminya. Suaminya juga tidak membahayakan keselamatan diri dan anak-anaknya. Syukur, si isteri bersetuju dengan pandangan saya.

Hari ini, saya menerima emel beliau, yang khabarnya telah lama mencari saya kerana beliau telah kehilangan nombor telefon saya. Saya lampirkan petikan emel beliau: “ Assalamualaikum, Puan Suzana. Masih ingat pada saya? Saya, (ada paparan namanya yang terpaksa saya rahsiakan), pernah mendapatkan khidmat kaunseling daripada Puan kira-kira lima tahun yang lalu. Pada masa tersebut, saya mengadu tentang suami saya yang terlalu baran dan Puan nasihatkan saya bersabar dan berdoa agar suami saya berubah. Alhamdulillah, setelah sekian lama saya bersabar dan berdoa tanpa henti, dalam setahun kebelakangan ini, saya perhatikan barannya makin kurang, dah tak ada lagi caci maki pada saya, dah tak ada lagi marah-marah tanpa sebab dan suami saya telah mula menjadi seorang Muslim yang sebenar. 
Puasa baru-baru ini adalah tahun pertama suami saya berpuasa penuh sebulan. Yang paling membuatkan saya rasa amat bahagia, pertama kalinya dalam tempoh perkahwinan kami hampir 10 tahun ini, beliau meraikan ulangtahun kelahiran saya. Hanya ALLAH yang tahu betapa gembira dan bahagianya saya saat ini….”
Saya yakin, para pembaca semua dapat fahami apa yang saya ingin jelaskan di dalam topik perbincangan kali ini. Ya, sesungguhnya, isteri adalah kunci kebahagiaan sesebuah perkahwinan. Apa sahaja ujian dan dugaan yang mendatang di dalam rumahtangga, sekiranya si isteri bersabar, bukan sekadar bersabar tetapi berdoa memohon pertolongan Yang Maha Esa, insyaAllah, akan tiba masanya, kebahagiaan yang diinginkan akan menjelma di depan mata.

Seperti yang pernah saya bincangkan dulu, wanita bukan insan yang lemah. Wanita sebenarnya diciptakan dengan satu kekuatan yang maha hebat, tetapi sukar dilihat. Kekuatan yang saya maksudkan ialah kekuatan emosi. Sebab itulah wanita diberi peranan sebagai isteri. Atas sebab kekuatan emosi inilah juga, wanita ditugaskan memegang tanggungjawab sebagai seorang ibu. Kekuatan emosi ini ialah sabar, tabah, gigih, cekal dan tidak mudah putus asa. Seperti klien saya tadi, doanya hanya dimakbulkan selepas lebih empat tahun bersabar dan berdoa. Bukannya empat hari atau empat bulan, empat tahun bersamaan 1460 hari, sedangkan hakikat sebenarnya, jika jiwa menderita, sehari yang berlalu rasanya bagaikan setahun.
Lantaran, saya menyeru kepada diri saya sendiri dan semua isteri, kita adalah penentu kerukunan dan kebahagiaan rumahtangga. Peranan kita penting, jika sayangkan perkahwinan kita, lakukan peranan kita dengan sebaiknya. Tanpa isteri, siapalah suami!!!
Penulisan Puan Suzana Ghazali 
resipihidup-bersamasuzana.blogspot.com


BACA JUGA
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: TANPA ISTERI....SIAPALAH SUAMI... Description: Rating: 5 Reviewed By: rahsia perkahwinan
Scroll to Top